tisdag 16 mars 2010

BIA-mätning = skräckblandad förtjusning?!

Eftersom jag tycker det går trögt just nu och vågen inte visar det jag tycker den borde visa fick jag idag rådet att göra en såkallad BIA-mätning...

BIA (Bioelektrisk Impedans Analys) är en vetenskapligt erkänd metod att mäta kroppens sammansättning. Att göra en BIA-mätning tar bara någon minut och du känner ingenting. Två självhäftande elektroder fästes på handryggen och två på fotryggen. De kopplas till en BIA-mätare, som mäter motståndet i kroppsvätskan och dataprogrammet räknar ut, hur din kropp är sammansatt. Man ser fördelningen av fett, vätska och kroppscellmassa (till huvudsak muskelmassa).

Min instuktör på gymet har nämligen fått för sig att anledningen till att min vikt står still är att samtidigt som jag bränner fettceller så ökar muskelcellerna och därför märks det inte på vågen utan bara på omfånget... Vi får väl se om hon har rätt, jag är livrädd för resultatet och livrädd att misslyckas.. inget nytt under solen med andra ord.

Tack för mig.

2 kommentarer:

  1. Huga! Undrar om man kan göra en sån på mitt gym?

    Vågar jag....?

    SvaraRadera
  2. Jag vågar knappt min vän... fy fan.. men kolla om de har det om du är nyfiken.

    SvaraRadera